post

سؤال ۷۸: آیا از بین مراجع تقلید، مرجعی هست که به زن اجازه داده باشد پاهای خویش را (همچون دستانش که می تواند نشان دهد) نشان داده و نپوشاند؟ وظیفه حکومت اسلامی نسبت به بی حجابی چیست؟

پاسخ ۷۸: مراجع عظام تقلید (حفظهم الله) چنین اجازه ای را نمی دهند و معتقدند باید کف و روی پا تا مچ حتی در غیر نماز پوشاند. تنها آیت الله مکارم شیرازی می گوید پوشاندن کف و روی پا تا مچ در غیر نماز واجب نیست.[۱]

برای اطلاع بیشتر لطفاً پاسخ زیر را مطالعه فرمایید.

در توضیح المسائل مراجع عظام و در رأس آنها حضرت امام خمینی (ره) چنین ذکر شده است که: زن بايد بدن و موى خود را از مرد نامحرم بپوشاند. بلكه احتياط واجب  آن است كه بدن و موى خود را از پسرى هم كه بالغ نشده ولى خوب و بد را مى‏فهمد و به حدّى رسيده كه مورد نظر شهوانى است نیز بپوشاند[۲]. همچنین پوشيدن چيزى كه از جهت رنگ يا شكل و يا نحوه پوشيدن باعث جلب توجه اجنبى شود و موجب فساد و ارتكاب حرام گردد، جايز نيست[۳].

نظرات دیگر مراجع عظام تقلید در این خصوص به شرح زیر می باشد:

مقام معظم رهبری: زن‌ها بايد تمام بدن خود را از نامحرم بپوشانند، فقط گردى صورت و دست‌ها از سر انگشتان تا مچ دست استثناء شده است[۴].

آیت الله مكارم شیرازی: بر زنان و دختران لازم است تمام بدن خود به جز گردى صورت و دست ها تا مچ را در مقابل نامحرمان بپوشانند. و اين مقدار به هر نوع لباس غير زينتى كه تنگ و چسبان نباشد پوشيده شود كافى است. هر چند چادر حجاب برتر است. اما زنان و دختران مى توانند در برابر محارم خويش سر و گردن و مقدارى از سينه و دستها و پاها را نپوشانند، ولی بقيه بدن را بايد بپوشانند. و جايز نيست به شكل نيمه عريان در مقابل آنها ظاهر شوند. و عرف محل در این حکم تفاوتی ایجاد نمی کند[۵]. و لباس خاصى شرط نيست ولى پوشيدن لباسهاى تنگ و چسبان و همچنين لباسهاى زينتى اشكال دارد[۶].

آیت الله سيستانى: فرقی نمی کند. زن نمی تواند بیش از قرص صورت و دو دست خود را آنهم تا مچ در مقابل مرد نامحرم مکشوف کند[۷]. اما در خصوص نگاه كردن به بدن زنهاى بى باك كه اگر كسى آنها را امر به حجاب‏ نمايد اعتنا نمى‏كنند اشكال ندارد مشروط به آن كه بدون شهوت و ترس وقوع در حرام باشد، و در اين حكم فرقى ميان زنهاى كفار و ديگر زنها نيست و همچنين فرقى نيست ميان دست و صورت و ديگر جاهاى بدن كه معمولًا آنها را نمى‏پوشانند[۸].

حجاب امری مسلم و غیر قابل انکار:

حجاب امری مسلم و غیر قابل انکار در جامعه اسلامی است و رعایت مقدار واجب آن (تمام بدن خود به جز گردى صورت و دست ها تا مچ) در تمام محیط ها، عرف ها، شهر ها و کشورهای مختلف (همانطوری که امروزه بسیاری از زنان مسلمان در کشور های اروپایی و امریکا و سایر محیط های غیر اسلامی حجاب خود را به بهترین  و کاملترین وجه رعایت می کنند) لازم و واجب است. و عدم رعایت آن گناه محسوب می شود.[۹] لذا می بایست طبق آنچه که در رساله های عملیه در خصوص رعایت حجاب شرعی ذکر شده است عمل گردد.

وظیفه حکومت اسلامی نسبت به بی حجابی:

حكومت اسلامى و مسلمانان نسبت به گناهان پنهانى افراد وظيفه‌اى ندارند، ولى بدون شك نسبت به گناهانى كه به طور علنى و آشكار، در سطح جامعه انجام مى‌شود وظيفۀ نهى از منكر دارند، و الّا جايى براى انجام اين وظيفۀ مهم باقى نمى‌ماند. البتّه با اين تفاوت كه مردم بايد به نهى از منكر زبانى اكتفا كنند، و از هر گونه برخورد فيزيكى اجتناب ورزند، ولى حكومت مى‌تواند وارد اين مرحله نيز بشود؛ و در مورد كنيزها اساساً ميزان پوشش آنها نسبت به زنان آزاد از نظر اسلام متفاوت بوده است.[۱۰]

برای آگاهی بیشتر به پاسخ های زیر مراجعه فرمایید:

نمایه: فاصله بین زن و مرد در نماز جماعت و فرادا، پاسخ شماره ۷۰٫

[۱] استفتاء کتبی از دفتر ایشان؛ حسینی، سید مجتبی، رسالۀ دانشجویی، ص ۱۸۸٫

[۲] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۲، ص: ۴۸۸٫

[۳] . همان، ج‏۲، ص: ۱۰۱۲٫

[۴] . استفتاء کتبی از دفتر ایشان.

[۵] . استفتاء کتبی از دفتر ایشان.

[۶] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني) ، ج‏۲، ص: ۴۹۲٫

[۷] . استفتاء کتبی از دفتر ایشان.

[۸] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۲، ص: ۴۸۸

[۹] . در بعضی از تعابیر آمده است که عدم رعایت حجاب از گناهان صغیره و از گناهانی است كه حريم كبیره است، و لذا وقتى فرد مرتكب صغيره شد گويى شروع در كبيره كرده است بنابر این از اين جهت گويند اصرار بر صغيره‏ نيز كبيره است و ميان گناه صغيره و كبيره حد محدودى نيست. نک: ترجمه و شرح تبصرة المتعلمين في أحكام الدين، ج‏۲، ص: ۵۰۳ و ص: ۷۱۷٫

[۱۰] . استفتائات جدید مکارم، ج ۳، ص ۷۰٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *