post

سؤال ۷۵: با عرض سلام و خسته نباشید. من پسرم یک اشتباهی کردم یک دفعه در فضای مجازی اکانت دختر ساختم یک پسری به من پیام داد قرار شد کمکش کنم ازدواج کنه و روحیات زن هارو بهش بگم و با امر ازدواج بیشتر اشناش کنم اما اون از من خوشش اومد و عاشق من شد اونم تو مدت خیلی کوتاه (کمتر از یک روز) و من بهش گفتم در اصل پسرم و قرار نیست بام ازدواج کنه اون خیلی ناراحت شد و گفت حلالت نمی کنم. خیلی اسرار کردم گفت به شرطی حلالت می کنم که یه زن برام پیدا کنی که من نمی تونم. الان واقعا تکلیف من چیه خواهشا کمکم کنید.

پاسخ ۷۵: همانگونه که می دانید این کار شما نوعی دروغ و فریب دادن محسوب می شود که بایستی ضمن عدم تکرار مجدد آن توبه نموده و از خداوند متعال طلب آمرزش کنید.

اساسا ارتباط دختر و پسر چنانچه فراتر از چهارچوبی باشد که اسلام آن را معین نموده است، اشکال شرعی دارد. این فرد می توانست با مراجعه به کارشناسان دینی و روانشناسان متخصص در خصوص انتخاب همسر دلخواه خود، کسب مشورت نماید. نه آنکه با ایجاد ارتباط با یک دختر به شناسایی روحیات وی پی ببرد. چون این کار یعنی ارتباط دو نامحرم بدون عقد ازدواج منجر به ارتکاب گناه و یا حتی خوف به ارتکاب گناه می شود و لذا جائز نیست. [۱]

گفتنی است که بیشتر اوقات اینگونه افراد، از ابتدا با عناوین و بهانه‌های مختلفی مثل ازدواج در صدد برقراری ارتباط نامشروع با دختران هستند و چه بسا آن فرد هم با همین قصد با شما ارتباط برقرار نموده باشد.

اما اگر شخصی با نیت سالم و با قصد ازدواج، بدور از ارتکاب به گناه و تنها صرف آشنایی قبل از ازدواج و حتی نداشتن ترس از ارتکاب به گناه با یک دختر ارتباط مشروع برقرار نماید و شخص مقابل از نیت پاک وی سوء استفاده کرده و وی را فریب دهد، مرتکب عمل بسیار بدی شده است که احادیثی این عمل را در ردیف گناهانی می شمارد که باعث نزول عذاب می شود.

برخی از این احادیث به شرح زیر می باشند:

امام سجاد (علیه‎السلام) می فرمایند: «گناهانى كه باعث نزول عذاب مى‌شوند، عبارت‌اند از: ستم كردن شخص از روى آگاهى، تجاوز به حقوق مردم، و دست انداختن و مسخره كردن آنان.»[۲]

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) می‌فرمایند: «سه خصلت است كه در هر كس باشد (آثارش) به خود او بر مى‌گردد: ظلم كردن، فریب دادن و تخلّف از وعده.»[۳]

امام علی علیه‎السلام می فرمایند: «فریب دادن كسی كه به تو اطمینان كرده، كفر است.»[۴]

این احادیث همگی بیان می کنند که فریب دادن دیگران کار صحیحی نبوده و فرد با انجام آن مرتکب گناه می شود. اما همینکه شما به گناه خود اعتراف کردید و از وی طلب بخشش نمودید کفایت می کند. و برای جبران گناه خود لازم است توبه نموده و از خداوند متعال نیز طلب عفو و بخشش نمایید.

اینکه ایشان از شما خواسته برای بخشیدنتان همسری برایشان انتخاب کنید، خواسته ی نامعقولی است. زیرا انتخاب همسری شایسته برای ازدواج ملاک های فراوانی را می طلبد که تنها وظیفه خود فرد و خانواده ایشان است.

لذا مجددا توصیه می شود ضمن عدم تکرار این گناه در درگاه خداوند متعال توبه نموده و از رحمت واسعه الاهی ناامید نشوید که خداوند فرمود: بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است.[۵]

برای آگاهی بیشتر به پاسخ های زیر مراجعه فرمایید:

نمایه: گناهان زیاد و توبه واقعی، پاسخ شماره ۱٫

نمایه: اجازه پدر در ازدواج موقت و دائم، پاسخ شماره ۲۳٫

[۱] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۲، ص: ۴۴۹؛ سایت رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیستانی، پرسش و پاسخ در مورد عشق.

[۲] . وَ الذُّنُوبُ الّتى تُنزِلُ النِّقَمَ عِصیانُ العارِفِ بِالبَغىِ وَ التَطاوُلُ عَلَى النّاسِ وَ الاِستِهزاءُ بِهِم وَ السُّخریَّةُ مِنهُم، بحار الانوار ج ۷۰ ص ۳۷۵٫

[۳] . ثَلاثٌ مَن كُنَّ فیهِ فَهِىَ راجِعَةٌ عَلى صاحِبِها: اَلبَغىُ و َالمَكرُ و َالنَّكثُ، نهج الفصاحه ص ۴۲۲ ، ح ۱۲۸۱٫

[۴] . میزان الحكمه، ج ۹، ص ۱۶۶٫

[۵] . سوره زمر، آیه ۵۳٫

4 thoughts on “بازی کردن با احساسات دیگران: حکم شرعی چت کردن با نامحرم

  1. پس حق الناس چی ؟
    یعنی اون یارو کشک حالا اینجا دو طرف هم جنس بودن جنس مخالف باشند و یک طرف با نیت پاک و ازدواج وداخل حد شرع و دیگری برای مثلا دست انداختن یا هرچیزی جز ازدواج باشه باز هم حق الناس نیست و فقط باید خدا ببخشه؟؟؟؟

  2. سلام من ٢٨سالمه و معلولیت جسمی حرکتی دارم وقتی ٢۰سالم بود با یه دختری تو سایتی اشنا شدم و…. شرایطمو بهش گفتم و قبولم کرد اومد تو زندگیم چندین بار گفتم اگع شرایطمو قبول نمیکنی بگو وابستت نشم رفتم حضوری دیدمش بازم گفتم شرایطمو قبول نمیکنی یا خانواده ات راضی نمیشن همینجا بگو ۷ ساااال قسم خورد قول داد که ماله منه و جز خودش کسی براش مهم نیس اخرش بعد ۷سال گفت اونو میخوام هم پولداره هم سالمه ۷سال کور بودم شرایطتو ندیدم گفت اگه نباشی خوشبختم گفت هنوز جوونم نمیتونم جوونیمو خاطر تو خراب کنم رفت و بدون خداحافظی سپردمش به بالایی😢😢😢😢😢😢

    • با سلام و احترام و تشکر از اینکه سایت خودتان را انتخاب کردید.
      بابت اتفاق تلخی که برای شما افتاده متاسفیم. گاهی انسانها بدون در نظر گرفتن مساله مهم حق الناس تعهداتی می دهند که با توجه به شرایط و گذر زمان بدعهدی کرده و گاها مشمول گناه حق الناس می شوند.
      در هر صورت برای فراموش کردن این قضیه بلحاظ روانشناسی / جنبه های منفی این رابطه را در نظر گرفته تا بتوان بر مشکلات روحی و روانی که ممکن است به شما هجوم آورد غلبه کنید. در قرآن هم تاکید بر بخشش دیگران شده تا خداوند متعال هم ما را ببخشد. (وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ . ترجمه: باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند، آیا دوست نمی‌دارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. سوره نور آیه ۲۲)

      در هر صورت برایتان از خداوند متعال سلامتی و موفقیت روزافزون خواهانم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *