post

سؤال ۱۴۷: سلام علیکم. خواب دیدم یک مرتاض هندی به من توصیه کرد که برای رسیدن به حاجتم بایستی صفحه  ۲۰۴۰ قرآن را در حدود ۲۰ مرتبه بخوانم. وقتی از چند نفر سوال کردم گفتند بایستی این صفحه را در قرآن های خطی و قدیمی پیدا کنم و بخوانم. بفرمایید که آیا چنین صفحه ای در قرآن وجود دارد؟ و اگر وجود دارد چطور می شود آن را پیدا کرد؟ لطفا برخی از فضایل حاجت روا شدن با قرائت قرآن کریم را توضیح دهید ؟

پاسخ ۱۴۷: از آنجا که خواب شرعاً حجّیت ندارد‏[۱]، استناد به این خواب، آنهم به مطالبی که توسط یک مرتاض هندی بیان شده، چندان معقول به نظر نمی رسد.

از سوی دیگر قرآن با خط عثمان طه و به روایت حفص از عاصم ۶۰۴ صفحه دارد. علاوه بر آن هیچ یک از نسخه های رایج قرآن ۲۰۴۰ صفحه ندارد!

اما قدر مسلم آن است که قرآن، کتاب سراسر نور و هدایت و کتاب عمل است و می بایست تحت عنوان کتاب زندگی و یک مجموع کامل درس های انسان سازی به آن نگاه کرد. اما کسانی که به دنبال قرائت و تلاوت صرف سوره یا سوره هایی که ثواب بیشتری دارند هستند، از برکات سوره های دیگر محروم می شوند.

بنابر این می بایست همه قرآن تلاوت و به دستورات آن نیز عمل نمود. گرچه در برخی از روایات برای هر سوره ای فضیلت و برکت خاصی بیان شده است که می توان برای رسیدن به خواسته های خود آنها را تلاوت کرد.

البته در روایات فضیلت ها و برکات خاصی برای هر کدام از سوره ها و حتی بعضی از آیات قرآن بیان شده است. که از باب نمونه به ذکر برخی از این فضائل می پردازیم:

  1. فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم»: در روایات اسلامی به قدری به این آیه اهمیت داده شده که آن را چیزی هم ردیف اسم اعظم الهی معرفی می کند. چنانکه از امام صادق (ع) نقل شده: “«بسم الله الرحمن الرحیم» به اسم اعظم خدا نزدیک تر است از مردمک چشم به سفیدی آن”.[۲] روایات بسیاری به همین مضمون در فضیلت «بسم الله الرحمن الرحیم» به ما رسیده است.

در باب فضیلت سوره های قرآن هم در روایات برای هر سوره ای فضیلتی ذکر شده مثلاً درباره ی سوره ی حمد (فاتحه الکتاب) از رسول اکرم (ص) نقل شده است که حضرت فرمودند: “هر کس سوره فاتحه الکتاب را بخواند به او آن چنان پاداشی می دهند که گویی دو ثلث قرآن را خوانده و بر هر مؤمن صدقه داده است.”[۳]

در روایت دیگری وارد شده که:” هر کس این سوره(حمد) رابخواند هر چه از خدا بخواهد به او می دهد.” یا سوره ی حمد را شفای برای هر درد و بیماری معرفی کرده اند. به هر حال روایات بسیاری در اهمیت این سوره وارد شده است و قرائت آن ثواب بسیار زیادی دارد.

درباره ی سوره ی توحید هم فضائل زیادی ذکر شده از جمله اینکه سوره توحید را ثلث قرآن می دانند و در تشییع جنازه خواننده سوره ی توحید هفتاد هزار ملک می آیند پیامبر اعظم (ص) فرمودند کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد خواندن سوره ی توحید بعد از هر نماز ترک نکند چرا که هر کس آن را بخواند خداوند خیر و دنیا آخرت را برای او جمع می کند و خودش و والدین او و فرزندان اون را می آمرزد.[۴]

درباره ی سوره ی بقره از پیامبر اعظم (ص) سؤال شد که کدام سوره افضل سوره ها می باشد حضرت فرمودند:” سوره بقره و در آن آیة الکرسی.”

ثواب آیة الکرسی آنقدر زیاد است که شیعه و سنی نقل کرده اند که پیامبر (ص) فرمودند: هر گاه مؤمنی آیة الکرسی بخواند و ثواب آن را به اهل قبور اهدا کند خداوند به ازاء هر حرفی برای او فرشته ای قرار می دهد که تا روز قیامت برای او تسبیح کنند.

و درباره ی فضیلت سوره ی آل عمران وارد شده که هر کس این سوره را بخواند هر آیه ای از آن امانی است برای گذشتن از پل دوزخ.”[۵] و درباره ی سوره ی نساء وارد شده، هر کس سوره ی نساء را روز جمعه بخواند از فشار قبر ایمن خواهد بود[۶] و درباره ی سوره ی مائده آمده است که هر کس آن را هر پنجشنبه بخواند ایمانش آلوده نمی شود و برای خدا شریک قرار نمی دهد.

همچنین در روایتی از پیامبر (ص) نقل شده که به یکی از یارانش فرمود: می خواهی دو سوره به دو تعلیم کنم که برترین سوره های قرآن هستند؟ عرض کرد: آری ای رسول خدا حضرت معوذتین (سوره ی فلق و سوره ی ناس) را به او تعلیم کردند. سپس آن دو را در نماز صبح قرائت نمودند و فرمودند هر گاه بر می خیزی و می خوابی این دو سوره را بخوان[۷].

نکته: آنچه در ارتباط با خدا مهم است، از صميم قلب و همراه با اخلاص بودن دعا است. اگر دعا تنها و تنها متوجه به خدا باشد و در آن شرك و ريایی وجود نداشته باشد، بدون شك، خداوند متعال دير يا زود آن را اجابت خواهد کرد[۸].

برای آگاهی بیشتر در این مورد پاسخ زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: آداب ظاهری و باطنی تلاوت قرآن کریم، پاسخ شماره ۱۴۸٫

نمایه: زمان ارتباط با خدا و شرایط استجابت قطعی دعا، پاسخ شماره ۸۱٫

[۱] . استفتاءات امام خمینی، ج ۳، ص ۶۲۲؛ مجمع المسائل (للگلپايگاني)، ج‏۱، ص: ۱۰۰٫

[۲]  تفسیر برهان، ج ۱، ص ۴۱٫

[۳] تفسیر المجمع البیان، ج ۱، ص ۱۴ و ۱۵٫

[۴]  تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۴۲۹٫

[۵]  مجمع البیان، ج ۱، ص ۶۹۳٫

[۶]  ثوابت الاعمال، ص ۱۳۳٫

[۷]  تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۴۵۴٫

[۸] . تفسير هدايت، ج ‏۱، ص ۳۱۸؛ اقتباس از پاسخ شماره ۸۱ (نمایه: زمان ارتباط با خدا و شرایط استجابت قطعی دعا).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *