post

سؤال ۱۹۹: سلام. حق الناس یا حق الله بودن ارتباط جنسی با محارم را بیان کنید؟ آیا گناه لواط با محارم (یعنی یکی از اعضاء خانواده) حق الناس است و حلالیت لازم دارد؟

پاسخ ۱۹۹: ارتباط جنسی با محارم (مثل ارتکاب به گناه کبیره لواط با یکی از اعضاء خانواده) علاوه بر آنکه شخص مرتکب گناه کبیره شده است، باعث بروز اختلالات روحی و روانی شدید در زندگی وی خواهد شد.[۱] این اختلالات قطعا تا آخر زندگی، همراه ایشان خواهد بود و علاوه بر آنکه بنیان خانواده را ویران می کند، زندگی عادی و روزمره آنها را به کلی مختل و قدرت تصمیم گیری، اعتماد به نفس، امید به زندگی و انجام امورات عادی آنها را تحت الشعاع قرار داده و شخص از انجام صحیح آن عاجز خواهد بود. این بخشی از اثرات مخرب دنیوی این گناه کبیره بوده و بدینوسیله مشمول حق الناس می گردد و اگر شخص از گناه خود توبه نکند در آخرت هم عقوبت شدیدی برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

عقوبت اخروی گناه لواط

هرگاه کسی لواط کند عرش خدا به لرزه در آید و خداوند او را لعنت و غضب فرموده و جهنم را برایش آماده می کند و ملوط (مفعول) را در کنار جهنم نگه می دارند تا خلایق از حساب فارغ شوند، پس او را در جهنم می اندازند و در طبقات دوزخ همیشه معذب خواهد بود.[۲]

امام علی (علیه السلام) در این خصوص به نقل از رسول خدا (ص) می فرماید: هر کس از امت من عمل قوم لوط را مرتکب شود و بدون توبه از دنیا برود پس در قبرش بیش از سه روز نمی ماند تا این که زمین او را فرو می برد و به جایی که قوم لوط هستند و هلاک گردیده اند ملحق می نماید؛ پس در زمره ایشان محشور می شود.[۳]

عمل لواط بدتر از زنا است

عمل شنیع لواط از بزرگترین گناهان است که خداوند در قرآن، خبر از عذاب و هلاکت قوم لوط به علت ابتلا به این گناه، را داده است.[۴] در برخی روایات لواط از زنا هم بدتر است. چنانچه امام رضا (علیه السلام) می‌فرماید: «اتَّقِ الزِّنَا وَ اللِّوَاطَ وَ هُوَ أَشَدُّ مِنَ‏ الزِّنَا از زنا و لواط بپرهیز و لواط بدتر از زنا است. [۵]»[۶] چرا که خداوند متعال قوم لوط را به خاطر عمل قبیح لواط هلاک کرد، ولی کسی را برای زنا هلاک نکرد.»[۷]

قتل و اعدام حکم زنا با محارم است

فقهاء در این خصوص فرموده اند: “اگر کسى با یکى از محرم هاى خود مثل مادر و خواهر که با او نسبت دارند زنا کند، به حکم حاکم شرع باید او را بکشند.”[۸]

در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: “زنای با محارم نسبی به هر شکلی مستوجب اعدام است”.[۹] و در این حکم بین زن و مرد فرقی نیست.

نکته: اگر انسان پیش از آن که دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد با مادر آنان زنا کند، دیگر نمى‏تواند با آنان ازدواج نماید.[۱۰]

لواط با اعضاء خانواده بدترین گناه

لذا از آنجا که گناه کبیره زنای با محارم دارای عقوبت شدیدتری نسبت به غیر محارم است و نیز گناه کبیره لواط که از زنا شدیدتر و قبیح تر است، می توان به این نتیجه رسید که گناه لواط آن هم با یکی از اعضاء خانواده خود عقوبت دنیوی و اخروی شدیدتری نسبت به غیر محارم و زنا خواهد داشت.

حق الله یا حق الناس بودن گناه

در صورتی که این گناه کبیره لواط با رضایت دو طرف انجام شده باشد، حق الله خواهد بود. مگر آنکه شخص این گناه را از روی اجبار انجام داده، به جسم وی آسیبی چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ روحی وارد کرده و یا با اعلام این گناه به دیگران آبروی شخص مجبور شده را مخدوش نماید. آسیب هایی که به لحاظ روحی بر ایشان وارد می شود بسیار شدیدتر از آسیب های جسمی است. که بدینوسیله شخص با ارتکاب به این گناه حق داشتن یک زندگی سالم و معنوی را از خود و اعضاء خانواده سلب می کند و بلحاظ روانشناسی آسیب های جدی بر روح و روان آنها وارد کند. [۱۱]

اقرار به گناه نزد بنده

حال اگر شخصی خدای ناکرده مرتکب چنین عمل زشتی شد، باید بین خود و خدای خود از این گناه کبیره توبه کند و هرگز امید خود را از رحمت پروردگار از دست ندهد؛ از سوی دیگر لزومی ندارد که با اقرار به این گناه در حضور دیگران مقدمات اجرای حکم سنگسار، قتل یا تعزیر را برای خود فراهم آورد.

در این خصوص روایتی وجود دارد که در آن مردى خدمت امير المؤمنين عليه السلام رسيد و گفت: اى اميرمؤمنان! من زنا كردم مرا پاك گردان، امير روى خود را از او برگرداند، سپس فرمود: بنشين. آنگاه رو به مردم كرد و فرمود: اگر كسى از شما اين گناه را مرتكب شود آيا نمى‏تواند آن را بپوشاند، همچنان كه خدا بر او پوشانده است؟[۱۲] پس از اين روایات معلوم شد كه اعتراف به گناه نزد مردم امری ناپسند و اعتراف به گناهان در محضر الهی صحیح است.

گناه لواط قبل از بلوغ

اگر گناه لواط قبل از بلوغ رخ دهد، طبق نظر مشهور فقهاء تنها احکام وضعیه (بر خلاف احکام تکلیفیه) شامل فرد غیر بالغ می شود.[۱۳] لذا اگر فردی قبل از بلوغ مرتکب این گناه کبیره شده باشد، گرچه حكم تكليفى ندارد، ولى طبق نظر اکثر فقها احكام وضعيّه دارد.[۱۴] این فرد بایستی علاوه بر توبه، احکام وضعیه را نیز در نظر گرفته و طبق آن عمل کند.

بنابراین اگر با رضایت هر دو طرف بوده مصداق حق الله است که بایستی خاضعانه در درگاه خداوند متعال از این گناه توبه واقعی نمایند. اما اگر به اجبار صورت گرفته باشد، اثرات مخربی به لحاظ روحی روانی بر آنها وارد می آورد که تا همیشه از اذهانشان پاک نخواهد شد. این گناه هم مصداق حق الله است و هم حق الناس. همچنین اگر در اثر این گناه علاوه بر اثرات روحی و روانی به جسم وی نیز آسیبی وارد کرده باشد و و یا خدای ناکرده با انتشار این گناه به دیگران آبروی وی را از بین برده باشد، باید ضمن کسب حلالیت از فرد مجبور شده و اعاده حیثیت از ایشان به نحو مطلوب، هر چه سریعتر نسبت به رفع مشکلات روحی و روانی ایشان طبق نظر متخصصین روانشناس اقدام و در درگاه الاهی نیز توبه واقعی نماید. انشاءالله که خداوند متعال آنها را خواهد بخشید!

برای آگاهی بیشتر پاسخهای زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: حکم لواط در قرآن و راه توبه از آن، پاسخ شماره ۱۱۹٫

نمایه: حق الناس یا حق الله بودن گناه لواط، پاسخ شماره ۱۴۹٫

نمایه: راه پاک کردن کامل گناه در نامه اعمال، پاسخ شماره ۱۵۴٫

نمایه: رقیب و عتید: فرشتگان ثبت کننده اعمال خوب و بد، پاسخ شماره ۱۵۳.

نمایه: راه توبه از گناه حق الله و حق الناس، پاسخ شماره ۱۲۱٫

نمایه: حکم جدایی از همسر بدلیل انجام لواط قبل از ازدواج، پاسخ شماره ۱۸۴٫

نمایه: گناهان زیاد و توبه واقعی، پاسخ شماره ۱٫

[۱] . کجباف، محمدباقر، رفتارشناسی جنسی در اندیشه دینی، خبرگزاری فارس.

[۲] . وسائل الشیعه (اثر محمد بن حسن حرعاملی)، ج ۱۴، حدیث ۱ از باب ۱۷ و ۲۵۲، حدیث ۱ از باب ۱۸٫

[۳] . عبدالحسین دستغیب، گناهان کبیره، ج ۱، ص ۲۰۵٫

[۴]. هود، ۸۲٫

[۵] . مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، بحار الأنوار(ط – بیروت)، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ، دوم، ۱۴۰۳ ق، ج۷۶، ص۷۹٫

[۶] . اقتباس از پاسخ شماره ۱۱۹ (نمایه: حکم لواط در قرآن و راه توبه از آن).

[۷] . «حُرْمَةُ الدُّبُرِ أَعْظَمُ‏ مِنْ‏ حُرْمَةِ الْفَرْجِ وَ إِنَّ اللَّهَ أَهْلَكَ أُمَّةً لِحُرْمَةِ الدُّبُرِ وَ لَمْ يُهْلِكْ أَحَداً لِحُرْمَةِ الْفَرْجِ.» شيخ حر عاملى، محمد بن حسن‏، وسائل الشيعة، تاريخ وفات مؤلف: ۱۱۰۴ ق‏، محقق / مصحح: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، موضوع: جوامع روايى‏، زبان: عربى‏، تعداد جلد: ۳۰، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام‏، مكان چاپ: قم‏، سال چاپ: ۱۴۰۹ ق‏، ج۲۰، ص ۳۲۹٫

[۸] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج ‏۲، ص ۸۱۵ مسأله ۱٫

[۹] . قانون مجازات اسلامی، ماده ۸۲٫

[۱۰] . توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۲، ص: ۴۶۷، مسأله ۲۳۹۴؛ همان، بهجت: بنابر احوط….

[۱۱] . ر. ک: نمایه: راه پاک کردن کامل گناه در نامه اعمال، پاسخ شماره ۱۵۴؛ نمایه: حق الناس یا حق الله بودن گناه لواط، پاسخ شماره ۱۴۹٫

[۱۲] . من لايحضره الفقيه: ۴/ ۳۱، حديث ۵۰۱۷٫

[۱۳] . حقوق مدنی، ج ۱، ص ۱۳۲٫

[۱۴] . آیات عظام فاضل و سیستانی: (اگر غیر از لواط کننده، لواط دهنده هم بالغ باشد، بنا بر احتياط حرام مى‌شود)؛ ر.ک: توضيح المسائل (المحشى للإمام الخمينی)، ج‏۲، ص ۴۷۳؛ سایت رسمی آیت الله سیستانی؛ استفتاءات بهجت، ج ۴، ص ۵۶۵، مسأله ۶۴۹۱٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *