post

سؤال ۱۴۹: آیا گناه لواط حق الناس است و حلالیت لازم دارد؟ لطفا در مورد حق الناس یا حق الله بودن گناه لواط توضیح دهید؟ در هر صورت راه توبه از آن را بیان کنید. در صورت به اکراه انجام شدن این گناه آیا مفعول می تواند برای تلافی همین کار را با فاعل انجام دهد؟

پاسخ ۱۴۹: عمل قبیح لواط علاوه بر آنکه گناه حق الله محسوب می شود، می تواند در برخی موارد مصداق حق الناس هم باشد.

  1. در صورتی که شخص فاعل با فردی لواط کند که به جسم وی آسیبی وارد کند علاوه بر ارتکاب به گناه کبیره حق الله مشمول گناه حق الناس نیز شده است.[۱]
  2. فرد پس از ارتکاب به این گناه خبر آن را برای دیگران انتشار داده و بدین واسطه آبروی فرد مجبور شده مخدوش گردد. در این صورت نیز مصداق تضییع حق الناس است؛ که بایستی ضمن توبه از این گناه کبیره در درگاه خداوند متعال، از آن شخص هم حلالیت طلبیده و به هر نحو ممکن آبروی وی را حفظ و از ایشان نیز اعاده حیثیت کند.[۲]

زیرا از بين بردن آبرو و آلوده ساختن «شخصيّت اجتماعى» و هتك حرمت هر فردى بمثابه از بين بردن زندگى و حيات اوست. يعنى سلب آبروى يك نفر بوسيلۀ شايعات و يا نقل اسرار و عيوب او مساوى با اعدام شخصيّت اجتماعى اوست.[۳] این کار مصداق اشاعۀ فحشا می باشد، که حرام و از گناهان كبيره است.[۴]

خداوند متعال در این خصوص می فرماید: إنَّ الَّذينَ يُحبُّونَ أَنْ تَشيعَ الْفٰاحشَةُ في الَّذينَ آمَنُوا، لَهُمْ عَذٰابٌ أَليمٌ في الدُّنْيٰا وَ الْآخرَة. ‌كسانى كه پخش كردن و شهرت دادن كار بد در ميان مؤمنان را دوست دارند در اين دنيا و سراى ديگر براى آنان عذابى دردناك مى‌باشد.[۵]

  1. در صورتی که گناه لواط با رضایت دو طرف رخ دهد، هر دو مرتکب گناه کبیره شده اند و این تنها مصداق حق الله است. که بایستی فورا در درگاه خداوند متعال توبه واقعی نمایند.
  2. اگر گناه لواط قبل از بلوغ رخ دهد، طبق نظر مشهور فقهاء تنها احکام وضعیه (بر خلاف احکام تکلیفیه) شامل فرد غیر بالغ می شود.[۶] لذا اگر فردی قبل از بلوغ مرتکب این گناه کبیره شده باشد، گرچه حكم تكليفى ندارد، ولى طبق نظر اکثر فقها احكام وضعيّه دارد.[۷] این فرد بایستی علاوه بر توبه احکام وضعیه را نیز در نظر گرفته و طبق آن عمل کند.

نکته: گناه لواط دارای دو آثار تکلیفی و وضعی است.[۸]

  1. اگر گناه از روی اکراه و اجبار صورت گرفته باشد، شخصی که به زور مورد تجاوز قرار گرفته است گناه کار نیست.[۹] در این صورت شخصی که به اکراه و زور مرتکب گناه شده باید در درگاه خداوند متعال توبه واقعی نماید و چنانچه (طبق موارد فوق) مرتکب گناه حق الناس نیز شده است، بایستی از مفعول هم طلب حلالیت کند.

انتقام مفعول از فاعل

اگر فردی با فريب و تهديد به قتل، به عمل لواط تن داده باشد، تنها فاعل گناه‌كار است و مفعول مُجاز به تلافی آن گناه یا تجاوز به ناموس و قتل فاعل نیست وگرنه مثل او مستوجب حدّ است.[۱۰] و او نیز مرتکب این گناهان کبیره خواهد شد. مفعول در این خصوص می تواند برای احقاق حق خود به مراجع ذیربط مراجعه نماید.

نتیجه گیری: در صورتی که این کار با رضایت هر دو صورت گرفته باشد، تنها لازم است از این گناه کبیره در درگاه خداوند متعال توبه واقعی نماید و از بیان آن برای دیگران به شدت پرهیز کند تا خدای ناکرده مرتکب گناه کبیره اشاعه فحشاء و نیز هتک حرمت آن شخص نشود؛ و بدینوسیله مشمول گناه حق الناس نگردد.

اگر این کار را از روی زور و اکراه انجام شده باشد، شخص فاعل تنها گناه کار است که بایستی از گناه خود توبه کند. اما اگر در اثر این گناه آسیب جسمی به مفعول وارد شده باشد علاوه بر حق الله نیز مشمول حق الناس شده است که بایستی ضمن توبه از این گناه کبیره خسارت جانی بر وی را جبران و از ایشان نیز کسب حلالیت کند.

برای آگاهی بیشتر پاسخ های زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: حکم لواط در قرآن و راه توبه از آن، پاسخ شماره ۱۱۹٫

نمایه: حکم زنا در قرآن و حق الله و حق الناس بودن آن، پاسخ شماره ۱۲۰٫

نمایه: راه توبه از گناه حق الله و حق الناس، پاسخ شماره ۱۲۱٫

نمایه: گناهان زیاد و توبه واقعی، پاسخ شماره ۱٫

[۱] . مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج ۳، ص ۵۹۴٫

[۲] . فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج ۱، ص ۲۶۴٫

[۳] . مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج ۳، ص ۲۸۵٫

[۴] . فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج ۱، ص ۴۹۸٫

[۵] . سوره نور، آیه ۱۹٫

[۶] . حقوق مدنی، ج ۱، ص ۱۳۲٫

[۷] . آیات عظام فاضل و سیستانی: (اگر غیر از لواط کننده، لواط دهنده هم بالغ باشد، بنا بر احتياط حرام مى‌شود)؛ ر.ک: توضيح المسائل (المحشى للإمام الخمينی)، ج‏۲، ص ۴۷۳؛ سایت رسمی آیت الله سیستانی؛ استفتاءات بهجت، ج ۴، ص ۵۶۵، مسأله ۶۴۹۱٫

[۸] . ر. ک: پاسخ شماره ۱۱۹ (نمایه: حکم لواط در قرآن و راه توبه از آن).

[۹] . استفتاءات بجهت، ج ۴، ص ۵۶۵، مسأله ۶۴۹۲٫

[۱۰] . استفتاءات بهجت، ج ۴، ص ۵۶۵، مسأله ۶۴۹۴٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *