post

سؤال ۱۷۰: لطفا حکم شرعی کاشت ناخن مصنوعی را بیان فرمایید؟

پاسخ ۱۷۰: کاشت ناخن فی نفسه مانعی ندارد اما اگر به صورتی باشد که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد. در صورتی که زینت محسوب شود باید از نامحرم پوشانده شود.[۱]

ضمیمه: نظرات مراجع عظام تقلید در مورد این سؤال به شرح زیر است:

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: ۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به ‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

حضرت آیت الله العظمی سیستانی: غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. یاحقّ.[۲]

حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): شخصى كه اصلًا ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بكارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل اين كاشتن جايز نيست، چون اضطرار ندارد.[۳]

برای آگاهی بیشتر پاسخ های زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: وضوی جبیره: لاک زدن روی ناخن دست و پا، پاسخ شماره ۷۲٫

نمایه: مانع بودن کاشت ناخن برای غسل و وضو، پاسخ شماره ۳٫

نمایه: وضو و غسل و حج با تاتو و خالکوبی، پاسخ شماره ۵٫

نمایه: خالکوبی: شک و اطمینان از نبود مانع در اعضاء وضو، پاسخ شماره ۶۲٫

نمایه: حکم پوشیدن ناخن و موی مصنوعی از نامحرم، پاسخ شماره ۱۲۷٫

[۱] . استفتاء از دفاتر آیات عظام تقلید: خامنه ای، سیستانی، صافی، مکارم و بهجت.

[۲] . اقتباس از سایت پرتال انهار.

[۳] . استفتاءات (بهجت)، ج ۱، ص ۱۷۵، مسأله ۶۱۰٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *