post

سؤال ۱۹۵: آیا استفاده از دو مهر هنگام سجده کردن در نماز صحیح است؟ آیا ارتفاع مهر کمتر از چهار انگشت است؟ تغییر ارتفاع مکان سجده در نماز به صحت نماز لطمه نمی زند؟

پاسخ ۱۹۵: محل سجده نمازگزار نبايد از محل زانوهايش بیش از چهار انگشت بسته پائین تر یا بلندتر باشد[۱]. بنابراین در صورتی که ارتفاع دو مهر بیش از چهار انگشت بسته نباشد می توان بر آن سجده نمود. و تغییر ارتفاع مکان سجده در نماز نیز اشکالی ندارد.[۲]

جای پیشانی و زانوها

جاى پيشانى نمازگزار از جاى زانوهاى او بيش از چهار انگشت بسته، پست‌تر يا بلندتر نباشد و احتياط واجب آن است كه از سر انگشتان پا هم بيشتر از اين پست و بلندتر نباشد.

در زمين سراشيب كه سراشيبى آن درست معلوم نيست احتياط واجب آن است كه جاى پيشانى نمازگزار از جاى انگشتهاى پا و سر زانوهاى او بيش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.[۳]

اگر پیشانی را سهواً بر چیزی بیشتر از چهار انگشت بگذارد

اگر پيشانى را سهواً به چيزى بگذارد كه از جاى انگشتهاى پا و سر زانوهاى او بلندتر از چهار انگشت بسته است، چنانچه بلندى آن به قدرى است كه نمى‌گويند در حال سجده است، مى‌تواند سر را بردارد و به چيزى كه بلندى آن به اندازه چهار انگشت بسته يا كمتر است بگذارد (و مى‌تواند سر را به روى آن، كه به اندازۀ چهار انگشت يا كمتر است بكشد) و اگر بلندى آن به قدرى است كه مى‌گويند در حال سجده است احتياط واجب آن است كه پيشانى را از روى آن به روى چيزى كه بلندى آن به اندازۀ چهار انگشت بسته يا كمتر است بكشد و اگر كشيدن پيشانى ممكن نيست، بنا بر احتياط واجب بايد (پيشانى را بلند كند و بر موضعى كه بلندى زايدى ندارد بگذارد و) نماز را تمام كند و دوباره بخواند.[۴]

اگر در پیشانی دمل یا مانند آن باشد

اگر در پيشانى دمل و مانند آن باشد، چنانچه ممكن است بايد با جاى سالم پيشانى سجده كند و اگر ممكن نيست بايد زمين را گود كند و دمل را در گودال و جاى سالم را به مقدارى كه براى سجده كافى باشد بر زمين بگذارد.[۵]

نکته: یکی از مستحبات سجده آن است که بينى را به مهر يا چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارند.[۶] بنابراین استفاده از دو مهر در نماز (یکی برای پیشانی و یکی برای بینی) جایز است.

برای آگاهی بیشتر پاسخ زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: حکم نمازهای خوانده شده با اشتباه در جهت قبله، پاسخ شماره ۶۳٫

[۱] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۱، ص ۵۷۳، مسأله ۱۰۵۷٫

[۲] . الغاية القصوى في ترجمة العروة الوثقى، ج‌۱، ص ۴۳۱، مسأله ۹٫

[۳] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏۱، ص ۵۷۴، مسأله ۱۰۵۸٫

[۴] . همان، مسأله ۱۰۵۹٫

[۵] . همان، ص ۵۷۹، مسأله ۱۰۶۶٫

[۶] . همان، ص ۵۹۱، مسأله ۱۰۹۱٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *