post

سؤال ۹۵: نقش حضرت عیسی (ع) در زمان ظهور امام زمان (عج) چیست؟ آیا وی پشت سر امام زمان به نماز خواهد ایستاد؟

پاسخ ۹۵: طبق روايات وارده پس از ظهور حضرت حجت (عج) حضرت عيسی (ع) به اذن خداوند به زمين نزول خواهد كرد و در حضور همگان به عنوان يكی از ياران حضرت قائم (عج) پشت سر او به نماز خواهد ايستاد.[۱]

متن روایت: الثَّامِنُ وَ الثَّلَاثُونَ فِي قَوْلِهِ ع مِنَّا الَّذِي يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع خَلْفَهُ وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنَّا الَّذِي يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع خَلْفَه‏.[۲]

چنان كه در روايتی از پيامبر اكرم (ص) آمده است: “سوگند به آن كسی كه مرا مژده آور راستين قرار داد، اگر از عمر جهان، جز يك روز نمانده باشد، خداوند همان يك روز را آن قدر طولانی می كند، تا فرزندم مهدی خروج كند. پس از خروج او، عيسای روح الله فرود می آيد و در پشت سر وی نماز می گزارد، آن گاه زمين با فروغ پروردگار خويش روشن می شود و حكومت مهدی به شرق و غرب گيتی می رسد”.[۳]

متن روایت: حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَصْرِيِّ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ سُلَيْمَانَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ الْحَكَمِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ خُلَفَائِي وَ أَوْصِيَائِي وَ حُجَجَ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ أَوَّلُهُمْ أَخِي وَ آخِرُهُمْ وَلَدِي قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ أَخُوكَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ قِيلَ فَمَنْ وَلَدُكَ قَالَ الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَمْلَؤُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ «۱» حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ وَلَدِيَ الْمَهْدِيُّ فَيَنْزِلَ رُوحُ اللَّهِ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ فَيُصَلِّيَ خَلْفَهُ وَ تُشْرِقَ الْأَرْضُ بِنُورِهِ «۲» وَ يَبْلُغَ سُلْطَانُهُ الْمَشْرِقَ وَ الْمَغْرِب‏.

در کتاب منتخب الاثر ۲۵ حدیث در این رابطه نقل شده است.[۴] همچنین در بحارالانوار از جابر نقل شده که امام عصر(عج) به حضرت عیسی(ع) می فرماید: بیایید بر ما امامت کنید. و حضرت عیسی(ع) پاسخ می دهد: بعضی از شما بر بعضی دیگر امارت دارد و این عنایت خداوند نسبت به این امت است.[۵] و این به معنی تسلیم مسیحیت و یهودیت در برابر اسلام و در برابر قرآن و آل البیت(ع) خواهد بود.

متن روایت: التَّاسِعُ وَ الثَّلَاثُونَ وَ هُوَ يُكَلِّمُ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ع وَ بِإِسْنَادِهِ عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص يَنْزِلُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع فَيَقُولُ أَمِيرُهُمُ الْمَهْدِيُّ تَعَالَ صَلِّ بِنَا فَيَقُولُ أَلَا إِنَّ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ أُمَرَاءُ تَكْرِمَةً مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ.[۶]

در روایتی دیگر آمده است: حضرت عیسی در بیت المقدس نزول می‌کند که مردم در حال خواندن نماز جماعت هستند که امام جماعت، خود را کنار می‌کشد و حضرت عیسی را مقدم می‌کند تا امام جماعت شود ولی حضرت عیسی او را به جلو می اندازد به او اقتدا نموده و طبق دین حضرت محمد (ص)، پشت سرش نماز می‌خواند.[۷]

متن روایت: فَيَأْتِي بَيْتَ الْمَقْدِسِ وَ النَّاسُ فِي صَلَاةِ الْعَصْرِ وَ الْإِمَامُ يَؤُمُّ بِهِمْ فَيَتَأَخَّرُ الْإِمَامُ فَيُقَدِّمُهُ عِيسَى وَ يُصَلِّي خَلْفَهُ عَلَى شَرِيعَةِ مُحَمَّدٍ ص‏.

از آن جا که در اين دوران عده بسيار زيادی از مردم را پيروان حضرت عيسی (ع) تشكيل می دهند و ايشان، آن حضرت را به عنوان منجی و مصلح جهانی می دانند با ديدن اين صحنه و به پيروی از پيامبر خود به حضرت مهدی (عج) علاقه مند شده و به حضرتش گرايش و ايمان می آورند و اين مطلب، خود يكی از اسباب پيروزی آن حضرت، در اين حركت و قيام عظيم جهانی او است.[۸]

برای آگاهی بیشتر پاسخ های زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: امام زمان عج و دانستن وقت ظهور، پاسخ شماره ۸۵٫

نمایه: فضیلت و اعمال شب نیمه شعبان در مفاتیح الجنان، پاسخ شماره ۷٫

نمایه: بشارت حضرت عیسی (ع) به آمدن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، پاسخ شماره ۶۷٫

[۱] . مقدس شافعی، عقدالدرر، ص۲۹۲٫

[۲] . بحار الانوار، ج ۵۱، ص ۸۴٫

[۳] . کمال الدین (ترجمه پهلوان)، ج ۱، ص ۵۲۴؛ کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۲۸۰؛ شيخ صدوق، كمال الدين، ص ۱۶۳، بنقل از در انتظار خورشيد ولايت، نوشته عبدالرحمن انصاری، انتشارات دفتر تبليغات اسلامی، سال ۱۳۷۳٫

[۴] . صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص۲۹۰ به بعد.

[۵] . تعال صلّ بنا، فیقول الا إنّ بعضکم علی بعض امراّ تکرمه الله تعالی هذه الامة.

[۶] . بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۸۵٫

[۷] . بحرانى، سيد هاشم بن سليمان‏،  حلية الأبرار في أحوال محمّد و آله الأطهار عليهم السلام‏، ج ۶، ص ۴۳۰، مؤسسة المعارف الإسلامية، قم، چاپ اول، ۱۴۱۱ ق.

[۸] . ر.ک: بحارالانوار، ج۵۱، ص ۸۴ تا ۸۹٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *