سؤال ۱۸۴: لطفا حکم جدایی از همسر بدلیل انجام لواط قبل از ازدواج را توضیح دهید؟ قضیه از این قرار است که دو نفر قبلا با یکدیگر لواط کرده اند. حالا یکی از آن دو با خواهر دیگری ازدواج کرده است. و احتمالاً حکم حرمت را نمی داند. آیا من که از این قضیه آگاهم باید حکم حرمت را به آنها اطلاع دهم تا بدینوسیله از همسرش جدا شود یا این کار نیز حرام است؟
پاسخ ۱۸۴: گناه کبیره لواط دارای دوگونه آثار است:
- آثار تکلیفی؛ یعنی این عمل، حرام و گناه بزرگی است و برای آن، مجازات و حدود سنگینی از جمله قتل و اعدام تعیین شده است.[۱] اما اگر قبل از اینکه این گناه در مَحکمه ثابت شود، فرد گناهکار بین خود و خدای خود واقعاً توبه کند، مسلماً خداوند توبۀ حقیقی او را قبول میکند.
- آثار وضعی؛ لواط، دارای آثار وضعی خاصی است که حتی با توبۀ حقیقی، آن آثار بر طرف نخواهد شد.
الف. حرمت ازدواج با مادر، خواهر و دختر پسرى كه لواط داده بر لواط كننده؛
مراجع تقلید در این زمینه میگویند: مادر، دختر و خواهرِ پسرى كه لواط داده بر لواط كننده حرام است، اگر چه لواط كننده و لواط دهنده بالغ نباشند.[۲] البته نظر گروهی از فقها این است که این حکم، در صورتی است که لواط كننده، بالغ باشد[۳]و اگر لواط كننده بالغ نبود چنین اثری ندارد. ولی در این حکم فرقی نمیکند که پسرى كه لواط داده، بالغ باشد یا نباشد.[۴]
در هر حال، این حکم در صورتی است که یقین به دخول (هر چند به کمتر از ختنهگاه) [۵] وجود داشته باشد. پس اگر گمان يا شک كند كه دخول شده يا نه، افراد مذکور بر لواط کننده حرام نمىشوند.
همچنین آنچه بیان شد، در صورتی است که عمل لواط، قبل از عقد با مادر، خواهر یا دخترِ لواط دهنده انجام شود، اما اگر لواط، پس از عقد[۶]صورت گرفت، هر چند لواط کننده مرتکب حرام شده است، ولی افراد مذکور بر وی حرام نمیشوند[۷].[۸]
در صورتی که شخص جاهل به حکم حرمت ازدواج باشد
امام خمینی (ره): در صورتی که فرد جاهل به این حکم باشد که بعد از لواط نباید با خواهر لواط دهنده ازدواج کند، و پس از این عمل گناه ازدواج کند بايد فورا از هم جدا شوند، و نيازى به طلاق ندارد، و بر يكديگر حرام ابدى هستند، ولى بچّهها حكم ولد حلال دارند مگر بچّههائى كه بعد از علم به حرمت، نطفۀ آنها منعقد شده باشد.[۹]
حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره): اگر در لواط دخول واقع شده، زوجه بر شوهر خود حرام مؤبّد است و بايد از يكديگر جدا شوند و مرد هم بايد تمام مهريّهى زوجه را كه مهر المثل است بپردازد و زن نفقه ندارد و نسبت اولاد هم به پدر و مادر محفوظ است و اولاد شرعى آنها مىباشند، و اللّٰه العالم.[۱۰]
حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی (ره): در فرض سؤال كه زن جاهل به موضوع و شوهر جاهل به حكم است و در حال جهل مرتكب معصيت نيستند اولاد آنها در حكم حلال زاده است و اخبار از وقوع لواط، به زوجه واجب نيست و اگر كسى بگويد و نتواند در نزد حاكم شرع اقامۀ شهود كند حدّ قذف بر او جارى مىشود. بلى گفتن حكم شرعى به زوج يعنى حرمت ازدواج لواط كننده با خواهر ملوط بنحو كلى مانع ندارد بلكه در موارد ابتلاء لازم است.[۱۱]
حضرت آیت الله العظمی صافی: در صورتی كه جاهل بودهاند بچههايى كه در زمان جهل به مسأله به وجود آمدهاند فرزند شرعى هستند و حرامزاده نيستند.[۱۲]
اعلام حکم حرمت به شخصی که ازدواج کرده
امام خمینی (ره): به طوري كه مفسده اي نداشته باشد حكم مسأله را به او بگويند.[۱۳]
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای: اطلاع دادن لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی: لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: اطلاع دادن واجب نیست.[۱۴]
نتیجه گیری: در صورتی که شخص مرتکب گناه کبیره لواط شود، نمی تواند با خواهر لواط دهنده ازدواج کند. در صورتی که ازدواج کند، اگر جاهل به حکم حرمت ازدواج بوده باشد فرزندان وی حلال زاده اند. به محض آنکه از حکم مطلع شد باید از همسرش جدا شود و این همسر به وی حرام ابد می شود یعنی هیچوقت دیگر نمی تواند با وی ازدواج کند. در این خصوص نیز فرقی بین اینکه قبلا جاهل به حکم بوده یا نه نمی کند. حال اگر شخصی که ازدواج کرده خود جاهل به حکم حرمت ازدواج باشد اما فرد ثالثی از قضیه مطلع باشد طبق نظر اکثر فقهاء اطلاع دادن به وی لازم نیست. چرا که اگر این مسئله را اطلاع دهد و سپس نتواند آن را ثابت کند حد قذف خواهد خورد[۱۵] و باعث از بین رفتن حیثیت آن فرد نیز خواهد شد. بنابراین اطلاع دادن لزومی نداشته و چه بسا اگر مفسده ای بر اطلاع دادن مترتب شود، این کار حرام باشد. والله العالم.
برای آگاهی بیشتر پاسخهای زیر را مطالعه فرمایید:
نمایه: حکم لواط در قرآن و راه توبه از آن، پاسخ شماره ۱۱۹٫
نمایه: گناهان زیاد و توبه واقعی، پاسخ شماره ۱٫
نمایه: زمان ارتباط با خدا و شرایط استجابت قطعی دعا، پاسخ شماره ۸۱٫
نمایه: راه توبه از گناه حق الله و حق الناس، پاسخ شماره ۱۲۱٫
نمایه: حق الناس یا حق الله بودن گناه لواط، پاسخ شماره ۱۴۹٫
نمایه: حکم زنا در قرآن و حق الله و حق الناس بودن آن، پاسخ شماره ۱۲۰٫
[۱]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده: بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج۲، ص ۸۱۸، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ هشتم، ۱۴۲۴ق.
.[۲] امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج۲، ص ۴۷۳، م ۲۴۰۵؛ رساله استفتاءات منتظری، ج ۲، ص ۳۳۸۷، مسأله ۲۲۲۲٫
[۳]. حضرات آیات خویی، تبریزی، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و فاضل لنکرانی؛ آیت الله تبریزی:(بنابر احتیاط واجب)؛ آیت الله سیستانی: (اگر لواط کننده بالغ نبود، بنابر احتیاط حرام میشود).
[۴]. آیات عظام فاضل و سیستانی: (اگر غیر از لواط کننده، لواط دهنده هم بالغ باشد، بنا بر احتياط حرام مىشود)؛ ر.ک: توضيح المسائل (المحشى للإمام الخمينی)، ج۲، ص ۴۷۳؛ سایت رسمی آیت الله سیستانی.
[۵]. شایان ذکر است اصل عمل لواط، صرفا با دخول کامل حشفه (مقدار ختنهگاه) محقق میشود، ولی برای حرمت ازدواج لواط کننده با دختر، خواهر یا مادر لواط دهنده، صرف دخول آلت (ولو کمتر از ختنهگاه) کافی است.
[۶]. آیات عظام گلپايگانى، صافى و فاضل لنکرانی: (پس از عقد و دخول به زوجه…و اگر بعد از عقد و قبل از دخول لواط صورت گرفت بنا بر احتياط واجب، آن زن بر او حرام مىشود).
[۷]. ر.ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، ج۲، ص ۴۷۳ و ۴۷۴، م ۲۴۰۶؛ آیت الله سيستانى: (در این فرض هم بنا بر احتياط واجب، آن زن بر او حرام مىشود).
[۸] . اقتباس از نمایه: حکم لواط در قرآن و راه توبه از آن، پاسخ شماره ۱۱۹٫
[۹] . استفتاءات (امام خمینی)، ج ۳، ص ۳۰۲، مسأله ۲۶٫
[۱۰] . استفتاءات (بهجت)، ج ۴، ص ۱۶-۱۷، مسأله ۴۵۹۸٫
[۱۱] . مجمع المسائل (گلپایگانی)، ج ۳، ص ۱۹۵، مسأله ۲۱٫
[۱۲] . جامع الاحکام (صافی)، ج ۲، ص ۴۴-۴۶، مسأله ۱۳۷۰٫
[۱۳] . استفتاءات امام خمینی، ج ۳، ص ۳۰۶، مسأله ۳۲٫
[۱۴] . استفتاء از دفاتر معظم له.
[۱۵] . منابع فقه حکومت اسلامی، ج ۳، ص ۵۶۷٫
بسیار زیبا