post

سؤال ۷۱: کار من نصب درهای کرکره ای اتوماتیک است که شامل خود کرکره، موتور و ریموت است. برای محاسبه سود خود از کار ریموت، کرکره و موتور را جداگانه حساب می کنم. آیا سودی که از این طریق بدست می آورم حلال است؟

پاسخ ۷۱: احادیث متعددی در خصوص کسب روزی حلال وارد شده است که همگی به این مطلب اشاره می کنند که روزى‌ها با حرص و كثرت طلب به دست نمى‌آيد، هیچ کس از آنچه که برایش مقدر شده فراتر نمی رود و در طلب آن بایستی ميانه‌روى و اعتدال را پيشه کرد. اگر کسی از راه حرام آن را طلب کند و بدان دست یابد، به حساب روزی اش گذاشته شده و در قیامت به حساب آن رسیدگی خواهد شد.

برخی از این احادیث به شرح زیر می باشند:

ح ۱: امام صادق عليه السلام فرمود: «روزى به دوگونه تقسيم شده است: يك گونه به صاحبش مى‌رسد، هرچند آن را طلب نكند و نوع ديگر وابسته به طلب اوست. پس آنچه در هر حال براى بنده قرار داده شده، به سويش مى‌آيد؛ هر چند براى آن تلاش نكند و آنچه به [شرط] تلاش برايش مقرر شده است، سزاوار است كه از راه‌هاى خودش آن را بجويد و آن راه‌هايى است كه خداوند برايش حلال كرده، نه راه‌هاى ديگر. پس اگر آن را از راه حرام طلب كند و بدان دست يابد، به حساب روزى‌اش گذاشته مى‌شود و [در قيامت] به حساب آن رسيدگى خواهد شد.»

ح ۲: ابن عباس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله روايت مى‌كند كه فرمود: «اى مردم، به تحقيق رزق تقسيم شده و هيچ‌كس از آنچه برايش مقرر شده فراتر نمى‌رود؛ پس در طلب [روزى] اعتدال و ميانه‌روى پيشه كنيد. و به تحقيق عمر [انسان] محدود است و عمر هيچ‌كس از آنچه برايش مقرر شده تجاوز نمى‌كند؛ پس پيش از فرارسيدن مرگ [به سوى اعمال نيك] بشتابيد. و اعمال شمارش شده است.»‌

ح ۳: امام على عليه السلام فرمود: «روزى‌ها با حرص و كثرت طلب به دست نمى‌آيد.»‌[۱]

ح ۴: ابوحمزه ثُمالى از امام باقر عليه السلام روايت مى‌كند كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در حجة الوداع فرمود: «آگاه باشيد كه روح الامين [/ جبرئيل عليه السلام] در قلب من دميد، كه به يقين هيچ‌كس نمى‌ميرد تا به طور كامل روزى‌اش را مصرف كند. پس از خدا بترسيد و در طلب [روزى] ميانه‌روى و اعتدال پيشه كنيد. و تأخيربخشى از روزى، هرگز شما را به جستجوى آن به وسيلۀ برخى گناهان وادار نكند؛ زيرا به يقين خداوند- تبارك و تعالى- روزى را از راه حلال ميان خلق خويش تقسيم كرد و از راه حرام ميان‌شان تقسيم نكرد. پس هر كس از خدا پروا كند و بردبارى نمايد، خداوند روزى‌اش را از راه حلال به وى خواهد بخشيد و هر كس پردۀ حجاب را بدرد، شتاب كند و روزى‌اش را از غير حلال بردارد، به همان اندازه از روزى حلالش كاسته مى‌شود و در قيامت عليه او محاسبه مى‌شود.»‌[۲]

ح ۵: «مغبون ساختن مؤمن، حرام است و مغبون ساختن کسی که در قیمت کالا (و سالم بودن جنس) به فروشنده اعتماد کرده، حرام است.»[۳]

ح ۶: در يك حديث طولانى از امير مؤمنان عليه السلام روايت شده كه در شب معراج، پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از پروردگارش پرسيد: «اى پروردگار من! كدامين اعمال برتر است؟ … خداوند متعال فرمود:اى احمد! عبادت ده بخش است، نُه بخش آن در طلب [روزى] حلال است. پس اگر آب و غذايت پاك شد، تو در حفظ و پناه من خواهى بود.»‌[۴]

ضمیمه: پاسخ مراجع عظام تقلید (حفهظم الله) در مورد این سؤال به این شرح است:

امام خمینی (قدس سره): در صورتیکه به حد اجحاف نرسد و مقررات دولت اسلامى را مراعات نمايید اشكال ندارد.[۵]

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):

بطور کلى سود گرفتن حدّ معيّنى ندارد، بنابراين تا وقتى كه به حدّ اجحاف نرسيده و بر خلاف مقرّرات دولت هم نباشد، اشكال ندارد، ولى افضل بلكه مستحب آن ‏است كه فروشنده به آن مقدار سودى كه هزينه‏هايش را تأمين مى‏كند، اكتفا نمايد.

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):

در صورتى كه حكومت اسلامى نرخ خاصّى را تعيين كرده باشد بايد به همان شكل عمل شود، در غير اين صورت بستگى به توافق و تراضى طرفين معامله دارد. ولى سزاوار است مسلمانان انصاف را در هر حال رعايت كنند، و به سود عادلانه قانع باشند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):

فروشنده در تعیین قیمت جنس خود مختار است و اگر مشتری به معامله بقیمتی که فروشنده تعیین می کند راضی باشد معامله صحیح است ولی فروشنده نباید بی انصافی کند و نیز اگر بعد از وقوع معامله کشف شود که مشتری در تاریخ وقوع معامله مغبون بوده اختیار فسخ دارد.[۶]

نتیجه گیری: طبق احادیث فوق و نظرات مراجع توصیه می شود که در کسب روزی حلال تلاش و اعتدال و میانه روی را پیشه کار خود نموده تا بدینوسیله خداوند متعال به ما برکت دهد. چنانچه انصاف را در کسب و کار خود مراعات نکنیم و بیشتر از آنچه که حقمان است، سود از مردم دریافت نماییم، ممکن است گرفتار حق الناس شده و روزی غیر حلال بر سر سفره خود و خانواده بیاوریم!

[۱] . منابع فقه شيعه، ج‌۲۲، ص: ۱۰۲-۱۰۳٫

[۲] . همان، ص ۸۹، باب ۳٫

[۳] . کافى ، ج ۶، ص ۱۵۳٫

[۴] . منابع فقه شيعه، ج‌۲۲، ص: ۲۱۲٫

[۵] . استفتائات امام خمینی، ج ۲، ص ۶۲، س ۱۷۱٫

[۶] . استفتاء از دفاتر معظم له.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *