post

سؤال ۱۱۶: اگر دختری قبل از خواندن صیغه عقد دائم جنب باشد آیا در همان حال خواندن خطبه عقد دایم صحیح است یا اول باید غسل کند؟ حکم اجرای خطبه عقد ازدواج و طلاق در زمان جنابت یا عادت ماهیانه (حیض و نفاس) چیست؟

پاسخ ۱۱۶: غسل جنابت به خودی خود مستحب است و برای انجام کارهایی که شرط آنها داشتن طهارت است، مانند: نماز، رفتن در مسجد الحرام و مسجد پیغمبر (ص)، توقف در مساجد دیگر، گذاشتن چیزی در مسجد و خواندن سوره هایی که سجده واجب دارند واجب می شود[۱].

لازم به ذکر است اجرای خطبه عقد حتی در صورت جنب بودن اشکالی نداشته و صحیح است بخاطر آنکه از جمله مواردی نیست که برای انجام آن غسل جنابت واجب باشد و یا در صورت جنب بودن کراهت داشته باشد[۲].

آیت الله العظمی سید محمد صادق روحانی در این خصوص می فرمایند: خیر، عقد باطل نیست. طهارت شرط صحت عقد نیست.[۳]

عقد ازدواج در زمان عادت ماهیانه

آیت الله العظمی تبریزی: آری، صحیح است.[۴]

آیت الله العظمی مکارم: مانعی ندارد.[۵]

طلاق در حال حیض و نفاس

طلاق دادن زن در حال حیض و نفاس باطل است.[۶] اما بعد از آن كه زن از خون حيض، پاك شد، اگر چه غسل نكرده باشد، طلاق او صحيح است.[۷]

نکته: زنى كه صيغه شده، مثلًا يك ماهه يا يك ساله او را عقد كرده‌اند، طلاق ندارد و رها شدن او به اين است كه مدتش تمام شود، يا مرد مدّت را به او ببخشد، به اين ترتيب كه بگويد: مدّت را به تو بخشيدم و شاهد گرفتن و پاك بودن زن از حيض لازم نيست.[۸]

برای آگاهی بیشتر پاسخ های زیر را مطالعه فرمایید:

نمایه: مبطلات وضو و غسل: حالاتی که تماس زن و شوهر وضو را باطل می کند، پاسخ شماره ۶٫

نمایه: نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم و موقت بدون حضور شاهد، پاسخ شماره ۷۴٫

نمایه: تمدید عقد موقت / عدّه زنان در ازدواج موقت‌، پاسخ شماره ۳۴٫

نمایه: ازدواج: زمان مبهم در صیغه عقد موقت، سوال شماره ۱۸٫

نمایه: پرداخت مهریه در ازدواج موقت، سوال شماره ۲۱٫

نمایه: اجازه پدر در ازدواج موقت و دائم، سوال شماره ۲۳٫

نمایه: لمس خطوط قرآن و اسماء متبرکه بدون وضو، پاسخ شماره ۳۱٫

[۱] توضيح المسائل مراجع، ج‏۱، ص: ۲۱۴-۲۱۲ ، مسأله ۳۵۷-۳۵۵٫

[۲] همان، ص ۲۱۴، مسأله ۳۵۶٫

[۳] . استفتائات شرعی، ازدواج دائم و طلاق،  کد : ۱۸۳۲۲-۱۶۶۱٫

[۴] . تبريزى، صراط النجاة، ج ۲، مسأله ۱۱۰۱.

[۵] . احکام بانوان، مکارم، ص ۵۷، مسأله ۱۳۶٫

[۶] . توضیح المسائل مراجع (محشی – امام خمینی)، ج ۱، ص ۲۶۴، مسأله ۴۶۲؛ همان، ص ۳۰۰، مسأله ۵۱۴٫

[۷] . همان، ص ۲۶۶، مسأله ۴۶۷٫

[۸] . همان، ج ۲، ص ۵۲۳، مسأله ۲۵۰۹٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *